
Lättläst - Senior alert
Här kan du på lättare svenska läsa om Senior alert
Senior alert
Vad är Senior alert och hur kan det hjälpa dig i ditt arbete?
- Ett kvalitetsregister som används i hela Sverige för patienter över sextiofem år.
- Du kan se att det finns risk för skada på huden.
- Du kan se att det finns risk för att ramla.
- Du kan se att det finns risk för sjukdom i munnen.
- Du kan se att det finns risker när äldre behöver gå på toaletten ofta.
- Du kan se att det finns risk för att gå ner i vikt.
- Allt hänger ihop
Allt hänger ihop
- Har du ont i munnen kan det vara svårt att äta.
- Om du inte äter kan du bli trött.
- Om du är trött kan du få dålig balans och ramla.
- Ramlar du kan du bryta benet och inte röra på dig som vanligt.
- När du inte rör på dig kan du få skador på huden.
- Du har större risk att ramla om du går på toaletten ofta.
Du arbetar med fyra delar
- Du arbetar för att patienten inte ska få skador
- Du loggar in i registret och svarar på frågor
- I registret kan du se resultat av din arbetsplats
- Resultaten används för att du ska kunna göra vården bättre för patienterna
Instrument för att upptäcka risker
- Risk för skada på huden?
Du använder instrumenten som heter RAPS eller Modifierad Nortonskala. - Risk för att gå ner i vikt?
Du använder instrumenten som heter MNA eller SKL:s Patientsäkerhet- Nutrition - Risk för att ramla?
Du använder instrumenten som heter DFRI eller SKL:s Patientsäkerhet- Fall - Risk för sjukdom i munnen?
Du använder instrumentet som heter ROAG - Varför går jag på toaletten så ofta?
Du använder NIKOLA som hjälp.
Vilka arbetsplatser kan använda Senior alert
- Vårdcentral
- LSS-boende
- Äldreboende
- Hemsjukvård
- Socialpsykiatri
- Korttidsboende
- Demensboende
- Sjukhusavdelning
Kom i kontakt
Kontakta Senior alert vid frågor och funderingar.